Сёння мы прадстаўляем вашай увазе асобу цікавую і шматгранную. На жаль, яе імя сучаснай моладзі ў пераважнай большасці незнаёмае. Але чалавека, пра якога будзе весціся гаворка, варта ведаць у твар.
Ян Булгак нарадзіўся 6 кастрычніка 1876 года ў вёсцы Асташына цяперашняга Наваградскага р-на Гарадзенскай вобласці. Дзякуючы яму, да нашага часу дайшлі выявы людзей, вёсак і гарадоў, а таксама архітэктурных помнікаў краю, якіх даўно няма ў рэчаіснасці.
З поўным правам Яна Булгака называюць віленскім фотамайстрам. У 1912 годзе, калі з ініцыятывы Фердынанда Рушчыца Археалагічная камісія гарадской управы Вiльнi вырашыла стварыць віленскі фотаальбом, альтэрнатывы не было – з вёскi Перасека з-пад Менска быў запрошаны майстар Ян Булгак…
Ён не жыў у былой сталіцы Вялікага княства Літоўскага, але ўлетку i позняй восенню, калі з палёў сабраныя былi апошнiя зямныя плады, фатограф наязджаў у Вiльню. Сярод тых, з кiм ён ладзiў свае першыя шпацыры па горадзе, былі Iван Луцкевiч i Фердынанд Рушчыц.
Разам з Луцкевiчам па панядзелках яны хадзiлi ў дом на Зарэччы, над стромкім берагам хуткацечнай порсткай Вілейкi. Тут, у кватэры Рушчыца, збiраўся незвычайны салон – квецень вiленскай культуры, жорстка адабраная самiм гаспадаром.
… Падчас адной з тых вечарынаў на Зарэччы Ян Булгак і атрымаў замову ад гарадскога галавы Вiльнi спадара Мiхала Венслаўскага стварыць поўны “гарадскi фотаархiў”. Вось тады Булгак ужо на працяглы час перабраўся ў Вільню. Ён пісаў:
“Я мусiў з кансультацыямi Рушчыца iнвентарызаваць усе помнiкi вiленскай архiтэктуры пры дапамозе шэрагаў здымкаў, агульных i фрагментарных, i стварыць з iх альбомы…”
У перыяд з 1912 па 1919 год Булгак выканаў некалькi тысячаў здымкаў сакральнай архiтэктуры, палацаў, могiлак, вулiц i завулкаў Вiльнi. Для сваiх мастацкiх выправаў ён наўмысна абiраў сонечныя днi, гадзiны першых звонкiх прамянёў і мядовага святла папалуднi. Пазней, у 1936 годзе, у сваёй кнiзе “Эстэтыка святла” Булгак напіша: “Архiтэктура без сонца – мёртвая і пляскатая…”
Маштабы асобы Яна Булгака з цяжкасцю змяшчаюцца ў нашыя ўяўленнi пра тую пару, пра тое фота, пра тое мастацтва. Ён з’яўляецца заснавальнiкам i старшынёй фотаклуба Польшчы, вiленскага фотаклуба, саюза польскiх мастакоў-фатографаў, польскага фатаграфiчнага таварыства.
Ён аўтар дзясяткаў артыкулаў i шматлiкiх кнiг, педагог, бiблiёграф, фалькларыст, гiсторык мастацтваў.
Менавiта Булгак – першы беларускi гiсторык фатаграфii. Яму належыць спецыяльная праца “Пра першых вiленскiх фатографаў з XIX стагоддзя”, якая выйшла асобнай кнiгай у Вiльнi ў 1939 годзе.
Мастак апублікаваў шмат здымкаў беларускіх краявідаў, вёсак, гаспадарчых пабудоў, беларускіх сялян у этнаграфічных выданнях і часопісах “Ziemia” (“Зямля”), “Kwartalnik Litewski” (“Літоўскі квартальнік”), “Wies ilustrowana” (“Ілюстраваная вёска”) і інш.
Найбольш вядомыя з тых фотаздымкаў – “Беларус з-пад Клецка”, “Бабулька-беларуска з маёнтка Перасека пад Менскам”, “Жабракі-беларусы пад Менскам”, “Беларуская дзяўчына з-пад Клецка ў народным убранні”, “Беларуска з-пад Клецка ў народным строі з самаробнага сукна” і інш.
А ў 1950 годзе фатографа не стала. На той момант ён жыў у Варшаве.
Цяпер, на жаль, большасці гісторыкаў і мастацтвазнаўцаў творы Яна Булгака не даступныя. Многія яго фотаздымкі беларускіх зямель зберагаюцца ў Дзяржаўным гістарычным архіве Літвы і Цэнтральнай бібліятэцы АН Літвы ў Вільнюсе.
Алена Дземідзюк
Павел Феранец, ці Ferenc, – ідэальны суразмоўца. Дамаўляемся пра сустрэчу – адразу падбіраем зручны для…
Гэты новы дом у цэнтральнай часцы горада на вуліцы Гогаля здаваўся ідэальным, калі тут набывалі…
Ідэальны адпачынак – гэта час, праведзены сярод тых, хто з табой на адной хвалі. У…
Чалавек сам стварае сваё наваколле. Да такой высновы аднойчы прыйшлі жыхары сціплага пяціпавярховага дома ў…
Існуе меркаванне, што Берасце – нецікавы горад, у якім няма куды схадзіць, але насамрэч гэта…
Для кожнага з нас словы “макіяж”, “фрызура”, “фотаздымкі” значаць нешта сваё. Для некага гэта частка…